Botox i Malmö

Botox är ett läkemedel som har använts av sjukvården under många år. Inom neurologin behandlar man kramp- och muskelspänningstillstånd i tex ansiktets och nackens muskler. De senaste 10-15 år åren har botox använts för reduktion av ansiktsrynkor orsakade av muskelsammandragningar. Botox försvagar kraften i de muskler som skapar rynkor i pannan och runt ögonen. På så vis blir huden slätare. Behandlingen är enkel och utan smärta, och krävs ingen efterbehandling. Botox nervsignalbegränsande effekt gör att ämnet med stor framgång kan användas för att behandla spänningsrelaterade huvudvärk, svettningar i handflaor och/eller under armarna samt mot guislaude tänder.

Hur fungerar Botox?

Botox blockerar signalöverföring mellan nerv och muskel och minskar på så vis muskelns förmåga till kontraktion (sammandragning). Musklens slappnar av och tynkan slätas ut. Det tar i regel 3-5 dagar innan behandlingen börjar verka och ca 1-2 veckor innan full effekt uppnås. Idag är injektionsbehandling med Botox den vanligaste läkaradministrerade skönhetsbehandlingen i världen.

Vilka rynkor kan behandlas?

Rynkor i pannan, mellan ögonen "bekymmersrynkan" och skrattrynkorna sk Kråksparkar (rynkor i yttre delen av ögonen) är lämpliga att behandla. Botox kan med fördel kombineras med andra ansiktsbehandlingar såsom Fillers baserade på hyalsyronsyra, Skin Rejuvenation och ansiktsslipning.

Kan alla behandlas?

Gravida och ammade får inte behandlas, likaså patiender med ALS, Myastenia Gravis (muskelsjukdom) och känd allergisk reaktion mot någon av Botoxingredienserna.